Direct naar content
Artikel 1

Klachten en meldingen over discriminatie in 2010

Door: Marcel Coenders, Universiteit Utrecht

Ingevolge de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen dienen alle gemeenten sinds 28 januari 2010 hun burgers toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening. De gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen dienen twee wettelijke taken uit te voeren; onafhankelijke bijstand verlenen bij discriminatieklachten en de registratie van discriminatieklachten. Gemeenten dienen jaarlijks verslag uit te brengen aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de geregistreerde discriminatieklachten. In dit rapport wordt een overzicht gegeven van de meer dan 6.000 klachten en meldingen over discriminatie die in 2010 zijn geregistreerd door gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en door de gemeenten zijn gerapporteerd aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Van 400 van de 430 gemeenten is informatie beschikbaar over de geregistreerde klachten en meldingen over discriminatie. Dit is het eerste jaaroverzicht van discriminatieklachten en meldingen sinds de invoering van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen in juli 2009.

In 2010 waren er in totaal 6.074 klachten en meldingen over discriminatie. De meeste klachten en meldingen (2.572) hadden betrekking op ervaren discriminatie op grond van ras (of herkomst en huidskleur). Dit is ruim 42% van alle klachten en meldingen. Andere gronden van discriminatie waren met name leeftijd (675 klachten en meldingen), geslacht (478), seksuele gerichtheid (475) en handicap of chronische ziekte (440). Bij de maatschappelijke terreinen betrof bijna een derde van de klachten en meldingen ervaren discriminatie op de arbeidsmarkt. Daarnaast waren er relatief veel klachten over discriminatie in de eigen buurt of wijk en in de openbare ruimte. Discriminatie kan zich manifesteren in verschillende uitingen. Waar het gaat om de aard van de klachten en meldingen, betrof meer dan de helft van de klachten en meldingen ervaringen van ongelijke behandeling. Een derde van de klachten en meldingen had betrekking op vijandige bejegening. De klachtbehandeling van gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen heeft in meer dan de helft van de gevallen plaatsgevonden door middel van het geven van informatie en advies. Bij 13% van de klachten wordt de klachtindiener bijgestaan in procedures.