Kerncijfers discriminatie 2009
Het rapport Kerncijfers 2009 bevat een landelijk overzicht van klachten die bij antidiscriminatiebureaus (ADB’s) in Nederland zijn geregistreerd in het jaar 2009. Het betreft klachten over gedrag of uitingen die de melder als discriminerend heeft ervaren. Het is bekend uit onderzoek dat geregistreerde klachten slechts het topje van de ijsberg vormen en dat er in werkelijkheid meer incidenten voorkomen waarbij mensen discriminatie ervaren. De klachten verwijzen niet naar situaties waarbij er juridisch of objectief is aangetoond dat er sprake was van discriminatie. De vraag of (ervaren) discriminatie in Nederland de laatste jaren is toe- of afgenomen is dan ook niet te beantwoorden aan de hand van de klachtregistraties. Een toename kan betekenen dat er meer discriminatie wordt ervaren, maar kan ook inhouden dat mensen, om wat voor reden dan ook, hun ervaringen vaker zijn gaan melden bij een ADB. Vele persoons- en omgevingsfactoren hebben invloed op het wel of niet indienen van een klacht. Zo hebben het maatschappelijke klimaat, de bewustwording en de bekendheid met klachtmogelijkheden invloed op meldgedrag van mensen.
In 2009 zijn er in totaal 5931 klachten over discriminatie geregistreerd bij ADB’s. Ten opzichte van 2008 (4808) is het totaal aantal klachten daarmee aanzienlijk gestegen. Een factor die hierbij naar alle waarschijnlijkheid heeft meegespeeld is de landelijke publiekscampagne van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om melden te bevorderen. In de periode na de campagne is het aantal klachten per maand weer sterk gedaald ten opzichte van het aantal klachten per maand tijdens de campagne. Het valt te bezien in hoeverre het effect van de campagne beklijft: daartoe zullen de cijfers per maand in 2010 moeten worden vergeleken met de cijfers per maand in 2009. In 2009 is er een aantal nieuwe meldpunten bijgekomen en hebben de uitbreiding van het werkgebied en specifieke projecten van ADB’s mogelijk geleid tot meer klachten.